Իրան-Չինաստան 25-ամյա համագործակցության փաստաթուղթը
9 ր. | 2022-01-18Հ ունվարի 13-ին Իրանի արտգործնախարար Ամիր Աբդոլլահիանը մեկնեց Չինաստան, որտեղ իր պաշտոնակցի հետ քննարկեց Իրան-Չինաստան 25-ամյա համագործակցության փաստաթղթի իրագործման հարցը։ Նշենք, որ փաստաթուղթն իրանցիների շրջանում «երկիրը ծախում են Չինաստանին» տիպի աղմուկ էր առաջացրել։ Այցի ֆոնին համացանցում նորից ակտիվացան այդ քննարկումները և միֆերի շրջանառումը: Ստորև կներկայացնենք, թե իրականում ինչ է հայտնի այդ փաստաթղթի մասին, ինչպես է այն լուսաբանվել ԶԼՄ-ներում և իրագործման ինչ փուլում է գտնվում:
Համագործակցության փաստաթղթի ստորագրումը
Չ ինաստանի և Իրանի 25-ամյա համագործակցության մասին փաստաթուղթը ստորագրվել է 2021թ. մարտի 27-ին՝ Չինաստանի արտգործնախարարի Թեհրան այցի ժամանակ: Բայց փաստաթղթի անհրաժեշտության հարցն առաջին անգամ քննարկվել է դեռևս 2016թ.՝ Չինաստանի նախագահ Սի Ցզինպինի՝ Իրան կատարած այցի ընթացքում:
Երկու երկրների նախագահների հանդիպման արդյունքում ընդունված հայտարարության 6-րդ կետում նշվում էր. «Հաշվի առնելով երկու երկրների միջև հարաբերությունների զարգացման համար երկու կողմերի մոտ առկա ուժեղ կամքը և հաշվի առնելով տնտեսական կարողությունների փոխլրացնող լինելը, ինչպես նաև էներգետիկայի, ենթակառուցվածքների, արդյունաբերության, տեխնոլոգիաների և այլ ոլորտներում համագործակցության հիմքերի առկայությունը՝ կողմերը պայմանավորվում են համապարփակ համագործակցության 25-ամյա պայմանագիր կնքելու համար օրակարգ ներառել անհրաժեշտ խորհրդակցությունները և բանակցությունները»:
2016 թ.-ից մինչև բուն ստորագրման օրը փաստաթուղթն անցել է երկար դիվանագիտական աշխատանքի հորձանուտով։
2016թ. մարտից 2019թ. փետրվար |
Իրանի ԱԳՆ-ն երկրի այլ նախարարությունների և կառույցների հետ համագործակցությամբ մշակել է փաստաթղթի նախագիծը |
2019թ. փետրվարի 21 |
Իրանի խորհրդարանի նախագահ Ալի Լարիջանին Չինաստան այցի ընթացքում հայտնել է, որ փաստաթղթի նախնական տարբերակը շատ մոտ ապագայում պատրաստ կլինի |
2019թ. փետրվարից 2019թ. օգոստոս |
Փաստաթղթի շուրջ ներքին քննարկումներ են ընթացել Իրանում |
2019թ. օգոստոսի 25 |
Իրանի արտգործնախարար Մոհամմադ Ջավադ Զարիֆը Չինաստան այցի ընթացքում փաստաթղթի նախագիծը հանձնել է չինացի գործընկերոջը |
2020թ. մարտ |
Չինական կողմը փաստաթղթի առնչությամբ դիտարկումներն է ներկայացրել |
2020թ. մայիս |
Իրանում փաստաթղթի նախագծի տեքստը և ազգային կառույցների դիտարկումների հիման վրա ԱԳՆ եզրակացությունը քննարկման նպատակով ներկայացվել է երկրի կառավարությանը |
2020թ. հունիսի 23 |
Իրանի կառավարությունն ԱԳՆ-ին լիազորել է համապարփակ համագործակցության ծրագիրը ստորագրելու նպատակով սկսել բանակցություններ |
2020թ. հունիսի 24 |
Չինաստանի ԱԳՆ-ի հետ տեսակապով հանդիպման ընթացքում իրանական կողմը ներկայացրել է նախագծում չինական կողմի առաջարկած փոփոխությունների վերաբերյալ Թեհրանի դիտարկումները |
2020թ. օգոստոս |
Փաստաթղթի նախագծի երկրորդ տարբերակն է ներկայացվել չինական կողմին |
2020թ. հոկտեմբերի 10 |
Զարիֆի Չինաստան այցի ընթացքում քննարկվել են փաստաթղթին և դրա առաջմղմանն առնչվող տարբեր հարցեր |
2021թ. փետրվար |
Չինական կողմը ներկայացրել է իր դիտարկումները նախագծի երկրորդ տարբերակի վերաբերյալ |
2021թ. մարտ 11 |
Պեկինը հայտարարել է, որ փաստաթղթի նախագծային տարբերակի ամբողջացման դեպքում Չինաստանի ԱԳ նախարարը պատրաստ է մեկնել Իրան և ստորագրել այն |
2021թ. մարտի 17 |
Իրանի բարձրագույն իշխանությունները համաձայնություն են տվել փաստաթղթի ստորագրմանը |
2021թ. մարտի 27 |
Համապարփակ համագործակցության մասին փաստաթուղթը ստորագրվել է |
Փաստաթղթի բովանադակությունը
2 021-ի մարտին ստորագրված փաստաղթղթի մասին Իրանի ԱԳՆ տարածած տեղեկության մեջ նշվել է, որ այն պայմանագիր չէ, այլ՝ «ճանապարհային քարտեզ», «գործողությունների ծրագիր», որը գծում է երկու եկրների միջև համագործակցության հեռանկարները, և կողմերից որևէ մեկի համար պարտավորություններ չի սահմանում:
Իրանական կողմի հիմնավորման համաձայն՝ փաստաթուղթը հիմնված է փոխադարձ հարգանքի ու win-win ռազմավարության վրա: Սակայն դրա բովանադակությունը երբեք չի հրապարակվել։ Դրա վերաբերյալ ներկայացվել են միայն որոշ պարզաբանումներ, որոնցից հայտնի է հետևյալը․
- Կողմերն ավելացնելու են խորհրդակցությունները և տարածաշրջանային, միջազգային կառույցներում սերտ համագործակցությունը,
- Կողմերն ամրապնդելու են պաշտպանական ենթակառուցվածքները, ահաբեկչության դեմ պայքարում և պաշտպանական տարբեր ոլորտներում համագործակցությունը,
- Կողմերը համագործակցելու են նավթի, արդյունաբերության, հանքերի, էներգետիկային առնչվող (վերականգնվող էներգիա և այլն) ոլորտներում՝ հաշվի առնելով ազգային կայուն զարգացման և բնապահպանական խնդիրները,
- Աշխարհաքաղաքական և աշխարհատնտեսական առավելություններից օգտվելու համար ընդգծվել է չինական «Մեկ գոտի, մեկ ճանապարհ» նախաձեռնությանն Իրանի մասնակցության կարևորությունը,
- Կարևորվել է ենթակառուցվածքների, հաղորդակցության (երկաթուղային, ճանապարհային, նավահանգստային, օդային), կապի, գիտատեխնիկական, կրթության, առողջության ոլորտներում համագործակցությունը,
- Կարևորվել է ֆինանսա-բանկային, մաքսային ոլորտներում համագործակցության դյուրացումը, ազատ տնտեսական և արդյունաբերական գոտիներում, այդ թվում՝ համագործակցության խթանումը Մաքրանի ծովափում,
- Կարևորվել է ոչ նավթային, հատկապես՝ գյուղատնտեսության և գիտելիքահեն ոլորտներում համագործակցության ամրապնդումը,
- Կարևորվել է ներդրումների, տնտեսական նախագծերի ֆինանսավորման հարցում համագործակցության դյուրինացումը,
- Կարևորվել է զբոսաշրջության, ԶԼՄ-ների, ՀԿ-ների միջոցով երկու երկրների հասարակությունների փոխադարձ ճանաչելիության ապահովումը: Մշակութային համագործակցության ընդլայնման համար նաև նախատեսվել են ներդրումներ,
- Փաստաթղթում հիշատակվել է տարածաշրջանային, միջազգային խաղաղության, կայունության և զարգացման նպատակադրումները: Այն ուղղված չէ որևէ երրրոդ կողմի և որևէ երկրի ներքին գործերին միջամտելու նպատակ չի հետապնդում,
- Փաստաթուղթն Իրանի ու Չինաստանի համապարփակ համագործակցության համար ճանապարհային քարտեզ է, ուստի չի պարունակում որևէ համաձայնություն կամ պարտավորություն,
- Փաստաթղթի ոչ մի հատվածում համագործակցության հեռանկարների վերաբերյալ քանակական տվյալներ չկան, այն չի պարունակում հատուկ թվեր, այդ թվում` ներդրումերի, ֆինանսական կամ դրամական ռեսուրսների վերաբերյալ,
- Փաստաթղթով որևէ տարածքի, ոլորտի կառավարում կամ շահագործում չի հանձնվել մյուս կողմին:
Վերջին կետը, ի դեպ, կարևոր է հենց Իրանում քննարկումների տեսանկյունից․ այնտեղ, ինչպես նշել են, ապոկալիպտիկ հայտարարություններ են հնչել՝ Իրանի ինքնիշխանությունը Չինաստանին զիջելու վերաբերյալ։ Այս կետով, սակայն, իրանական իշխանությունները վստահեցրել են, որ նման վտանգ չկա։
Հարկ է նշել, որ փաստաթղթի ստորագրումից ամիսներ առաջ համացանցում էր հայտնվել նաև մի փաստաթուղթ, որը ներկայացվում էր որպես 25-ամյա համապարփակ համագործակցության ծրագրի «սևագիր» տարբերակ: Դրա բովանադակությունը համընկնում և որևէ կերպ չի հակասում Իրանի իշխանությունների ներկայացրած պարզաբանումներին:
Նշված փաստաթղթում խոսք է գնում միջազգային տարանցիկ տարբեր միջանցքների մասին, և ի տարբերություն Թուրքիայի ու Ադրբեջանի՝ Հայաստանի մասին որևէ հիշատակում չկա:
Ըստ այդ փաստաթղթի՝ «Մեկ գոտի, մեկ ճանապարհ» նախաձեռնությանն առնչվող հատվածում ընդգծվել է, որ կողմերը ողջունում են հարևան կամ երրորդ երկրների մասնակցությամբ բազմակողմ համագործակցությունը:
«Հաշվի առնելով ընդհանուր շահերը՝ խորհրդակցության և համագործակցության միջոցով ակտիվ մասնակցություն ապահովել Հարավ-Հյուսիս (Չաբահարի նավահանգիստ-Կենտրոնական Ասիա) և Հարավ-Արևմուտք (Չաբահար և Բանդարաբբաս-Թուրքիա և Ադրբեջան) միջանցքներում»,- նշվել է այդ փաստաթղթում:
Համաձայն այդ փաստաթղթի՝ խրախուսվում են նաև ենթակառուցվածքային նախագծերում, ազատ տնտեսական գոտիներում (Ղաշմ, Մակու, Արվանդ), արդյունաբերական ավանների հիմնման համար, նավթարդյունաբերական և մի շարք այլ ոլորտներում չինական ներդրումների իրականացումը, Իրանի նավթահանքերի զարգացումը, նավթի կայուն գնման համար մեխանիզմների մշակումը, ռազմական կրթության, արդյունաբերության ոլորտներում համագործակցության զարգացումը և այլն:
Փաստաթղթի լուսաբանումը ԶԼՄ-ներում
Ը նդհանուր առմամբ, փաստաթղթի ստորագրումը դրական է ներկայացվել Իրանի հիմնական երկու քաղաքական ճամբարներին՝ բարեփոխականներին և պահպանողակններին պատկանող ԶԼՄ-ներում: Իսկ փաստաթղթի դեմ քարոզչությունը տարվել է հատկապես արտասահմանյան և Իրանի իսլամական վարչակարգին դեմ հանդես եկող ԶԼՄ-ներում:
Դրական տեսանկյունից իրանական ԶԼՄ-ներում փաստաթուղթը ներկայացվել է որպես ԱՄՆ պատժամիջոցների ազդեցությունը չեզոքացնելու, Իրանում ներդրումներ գրավելու, ենթակառուցվածքները զարգացնելու, արդյունաբերությանը զարկ տալու լավ հնարավորություն: Միաժամանակ շեշտադրվել է տեղական արտադրողին չվնասելու անհրաժեշտությունը: Փաստաթղթի ստորագրումը մեկնաբանվել է նաև որպես Իրանի՝ Արևելյան բևեռին հակվելու ցուցիչ:
Փաստաթղթի ստորագրման առնչությամբ կարևորվել է Իրանի տարածքով անցնող միջանցքների զարգացման անհրաժեշտությունը: Այդ համատեքստում հնչել է նաև փորձագիտական կարծիք, որ կարելի է չինական ներդրումներ գրավել «Հյուսիս-Հարավ» տարանցիկ միջանցքի մաս կազմող Ռաշտ-Աստարա երկաթուղու կառուցման համար: (1,2)։ Սա այն երկաթուղին է, որ Իրանը կապելու է Ադրբեջանի հետ՝ շարունակկվելով դեպի Ռուսաստան ու Եվրոպա։
Շեշտվել է, որ պետք է հետամուտ լինել նաև Ջոլֆայի երկաթուղու գործարկմանը և Չինաստանի հնարավորություններն օգտագործելով՝ կարգավորել Թուրքմենստանի, Թուրքիայի, Հայաստանի ու Ադրբեջանի հետ տարանցման ոլորտի խնդիրները: Որպես օրինակ՝ նշվել է, որ եթե հնարավոր լիներ Եվրոպայի հետ կապն ապահովել Ջոլֆայի երկաթուղով, ապա միգուցե Ռաշտ-Աստարա երկաթուղու կառուցման կարիք այլևս չլինի:
Իսկ արտասահմանյան լրատվամիջոցներում շրջանառվել են թեզեր, թե ըստ փաստաթղթի՝ Իրանում չինական զորքեր են տեղակայվելու կամ, որ Իրանի հարավային կղզիները հանձնվելու են Չինաստանին: Այս թեզերը լայն տարածում են գտել իրանական հասարակության շրջանում՝ հակադրվելով փաստաթղթի մասին իրանական իշխանությունների և կառավարող քաղաքական խմբերի ընդհանուր դրական գնահատականներին: Իրանցիների շրջանում փաստաթուղթը որակվել է որպես «երկրորդ Թուրքմենչայ»: Փաստաթղթի ստորագրման դեմ կազմակերպվել էին նաև բողոքի ակցիաներ՝ «Իրանը չի վաճառվում» կարգախոսով:
Մամուլում եղել են նաև հրապարակումներ, որ Իրանի նավթային և նավթաքիմիական արդյունաբերության ոլորտում Չինաստանը կատարելու է 280 մլրդ դոլարի ներդրում և ևս 120 մլրդ դոլար էլ՝ ենթակառուցվածքների զարգացման համար: Սակայն, ինչպես նշվեց, ըստ Իրանի ԱԳՆ-ի, փաստաթղթում որևէ քանակական տվյալ չկա և որևէ տարածք չի հանձնվում մյուս կողմին։
Նոր փուլը
Թ եև Իրան-Չինաստան համագործակցության փաստաթուղթը ստորագրվել է Իրանի նախկին կառավարության օրոք, սակայն նոր նախագահի՝ Էբրահիմ Ռայիսիի գլխավորած կառավարությունը ևս Չինաստանի հետ հարաբերությունների զարգացումն, այդ թվում՝ համագործակցության փաստաթղթի իրագործումն առաջնահերթություն է սահմանել։
Չնայած դրան՝ 2021-ի մարտին փաստաթղթի ստորագրումից հետո դրա առնչությամբ գործնական տեսանելի քայլեր մինչև հիմա չէին իրականացվել։ Այդ ընթացքում, սակայն, Իրանում և Իրանի շուրջ տեղի են ունեցել կարևոր զարգացումներ․
- ապրիլին Վիեննայում մեկնարկել են Միջուկային համաձայնագրի վերականգնմանն ուղղված բանակցությունները,
- հունիս-օգոստոս ամիսներին տեղի են ունեցել նոր նախագահի ընտրության ու կառավարության ձևավորման գործընթացները,
- օգոստոս-սեպտեմբերին տեղի է ունեցել ամերիկյան զորքերի դուրսբերումն Աֆղանստանից և Թալիբանի իշխանության գալը այդ երկրում,
- նոյեմբերի վերջից Վիեննայի միջուկային բանակցությունները վերսկսվել են։
Իրանի և Չինաստանի հարաբերություններում այդ ընթացքում նկատված միակ տեղաշարժն այն է, որ դեկտեմբերի վերջին Իրանի կառավարությունը համաձայնություն տվեց Իրանի հարավային գլխավոր ճանապարհային հանգույցում՝ Բանդարաբբասում Չինաստանի գլխավոր հյուպատոսության բացմանը:
Հունվարին Իրանի ԱԳ նախարար Ամիր Աբդոլլահիանի Չինաստան այցն արդեն տեղի ունեցավ հարաբերական դրական անդորրի ֆոնին։ Այցի ավարտին Աբդոլլահիանը հայտարարեց, որ չինական կողմի հետ պայմանավորվել են հունվարի 14-ից սկսել 25-ամյա համագործակցության փաստաթղթի իրագործումը։
Ըստ Իրանի էկոնոմիկայի նախարար Էհսան Խանդուզիի՝ Իրանն ու Չինաստանը դեռ պետք է այդ փաստաթղթում մատնանշված ոլորտներից յուրաքանչյուրի համար առանձին պայմանագրեր կնքեն։ Խանդուզիի խոսքով՝ վերջին ամիսներին Իրանի տարբեր նախարարություններ զբաղված են այդ պայմանագրերի մշակմամբ, և դրանք կկնքվեն առաջիկայում։
Ընդհանուր առմամբ կարելի է նշել, որ փաստաթղթի հիման վրա պայմանագրերի իրագործումը կարող է խթան լինել Իրանի տնտեսության համար, իսկ Վիեննայի բանակցությունների դրական ելքն ու պատժամիջոցների չեղարկումը լրացուցիչ հնարավորություններ կբացեն Իրանի համար, թե՛ Չինաստանի հետ հարաբերությունների զարգացման և թե առհասարակ արտաքին աշխարհի հետ կապի զարգացման տեսանկյունից։ Այս պահին, սակայն, Իրանի և Չինաստանի ռազմավարական փաստաթուղթը միայն դրական ցանկությունների հավաստիք է։